یک کلام وسلام

داغ ترین و پر بیننده ترین مطالب

یک کلام وسلام

داغ ترین و پر بیننده ترین مطالب

آخرین مطالب
نویسندگان

قسمت های اضافی بدن انسان

چهارشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۲۷ ب.ظ

20 قسمت از بدن

 که احتیاجی به آن نداریم

  بیست قسمت از بدن است که بر اساس نظریه تکاملی داروین، باقی مانده از اعضا اجداد انسان هاست که در بدن انسان به صورت کوچک و بدون عملکرد باقی مانده است.
 

ارگان جاکوبسون

حفره ای است در پل های بینی دو سمت با گیرنده های شیمیایی که در انسان عملکردی ندارند. در جانوران پست تر وظیفه درک ماده شیمیایی فرومون را بر عهده دارند .

عضلات خارجی گوش

عضلاتی هستند که در بخش خارجی گوش واقع شده اند و در سایر حیوانات نظیر خرگوشها و سگها، وظیفه حرکت مستقلانه گوش از سر را بر عهده دارند. اما انسان ها هنوز دارای آن هستند و توسط این عضلات است که بعضی از افراد می توانند گوششان را تکان دهند.

دندان عقل

در انسانهای اولیه که مقادیر زیادی از گیاهان را جهت به دست آوردن انرژی مصرف می کردند داشتن یک جفت اضافه دندان آسیا در هر فک مفید به نظر می رسید اما در انسانهای امروزی که انواعی از غذاها را مصرف می کند، زیاد ضروری به نظر نمی آید.

دنده گردنی

حدود یک درصد از مردم یک جفت دنده اضافی در بالای دندهای خود (در بخش گردن) دارند که به نظر می رسد باقی مانده از اجداد خزنده ما باشد. این دنده می تواند در این افراد مشکلات عروقی یا عصبی ایجاد کند.

پلک سوم

در اکثر پرندگان و پستانداران یک لایه محافظ به عنوان پلک سوم بر روی چشمشان وجود دارد که وظیفه حفاظت از چشم و خروج شن ریزه و گرد و غبار را از چشم بر عهده دارد. باقی مانده این پلک در انسان به صورت یک چین نازک در گوشه داخلی چشم وجود دارد.

تکمه یا نقطه داروین

اگر لبه خارجی لاله گوش خود رو لمس کنید به یک برجستگی بر می خورید که به نام دکمه داروین مشهور است. در حیواناتی نظیر خرگوش این تکمه در انتهای گوشها قرار دارد و وظیفه فوکوس صداهای دور را روی گوش بر عهده دارد.

عضله زیر ترقوه

عضله کوچکی که در زیر شانه قرار دارد و از دنده اول به ترقوه کشیده شده است. البته بعضی از مردم این عضله را ندارند و بعضی نیز یک جفت از آن را دارند.

عضله پالماریس (خیاطه)

عضله بلند و نازکی که از زانو به کمر کشیده شده است. این عضله در جانوران پست تر در آویزان شدن و بالا رفتن از درخت بسیار مهم است. جراحان معمولا این عضله را در جراحی های ترمیمی عضلات برداشته و از آن استفاده می کنند.

نوک پستا ن در مردان

مجاری شیری قبل از اینکه هورمون جنسی مردانه (تستوسترون) در جنین باعث ایجاد صفات مربوط به جنس مذکر بشود به وجود می آیند. مردان دارای بافت پستانی هستند اما عملا استفاده ای از آنها نمی کنند.

عضلات صاف کننده مو

در بسیاری از جانوران این عضلات که در قاعده موهای بدن واقع شده اند وظیفه سیخ کردن موهای جانور را در هنگام بروز خطر دارند تا جانور بتواند از آن به عنوان ترساندن مهاجم استفاده کند.

زائده آپاندیس

یک لوله عضلانی باریک در روده بزرگ که به نظر می رسد باقی مانده بخش از روده جانوران باشد که وظیفه هضم سلولز غذا (گیاهان) را بر عهده داشته باشد. اما در انسان بیشتر حاوی گلبول های سفید و غدد لنفاوی است.

موهای بدن

ابروها در جلوگیری از ورود عرق به چشم ها و موها در آقایان در انتخاب جنسی نقش دارند. اما به نظر می رسد اکثر موها در بدن نقش موثری را ایفا نمی کنند.

دنده سیزدهم

در شامپانزه ها و گوریل ها 13 جفت دنده وجود دارد در حالی که در انسانها 12 جفت. اما 8 درصد از مردم دارای جفت دنده سیزدهم هستند که به نظر نمی رسد عملکردی را در آنها ایفا کند.

عضله کف پایی

به نظر می رسد در جانوران پست تر وظیفه چنگ شدن و قلاب شدن پاها به شاخه ها را بر عهده داشته است. اما در انسان به نظر می رسد فقط کمی کف پا را به پایین خم می کند.

رحم مردانه

باقی مانده از ارگان تناسلی زنانه که از غده پروستات مرد آویزان است.

انگشت پنجم پا

در پریماتها و پستانداران پست تر انگشتان پا وظیفه چنگ زدن و آویزان شدن از شاخه ها را بر عهده داشته اند. اما انسانها احتیاج به انگشتان بزرگ پا دارند تا بتوانند با آنها ایستاده راه رفته و تعادل خود را حفظ کنند. لذا به نظر می رسد انگشت پنجم یا کوچکترین انگشت پا نقش اصلی در این مورد ایفا نکند.

وازدفران (لوله منی) زنان

ارگان تکامل نیافته مردانه که انتهای در کنار تخمدانها قرار دارد فاقد عملکرد است.

عضله هرمی (پیرامیدال)

بعضی افراد این عضله مثلثی، کوچک و شبیه کیسه را که در استخوان شرمگاهی (پوبیس) است ندارند. به نظر می رسد این عضله باقی مانده ای از کیسه در جانوران کیسه دار باشد.

استخوان دنبالچه (کوکسیس)

مجموعه چند مهره به هم جوش خورده کوچک که درا نتهای ستون مهره ها واقع شده و در پستانداران دیگر وظیفه حفظ تعادل و ارتباط را بر عهده دارد. اما در انسان نقشی را بر عهده ندارد.

سینوسهای اطراف بینی

به نظر می رسد در انسانها نخستین این سینوسها سرشار از مخاط بویایی بوده تا به این ترتیب حس بویایی آنها را تقویت کرده و آنها را از خطرات حفظ کند. اما نقش انها در انسان امروزی به شکل دهی به صورت، گرم کردن هوای ورودی به ریه ها و سبکتر شدن سر کمک می کند. التهاب این سینوسها باعث سینوزیت می شود.

نظرات  (۱)

داداش همین حد میگم خداوند هیچ چیز را بیهوده نیافریده است

اگه قبول نداری بیا رودر رو بهت توضیح بدم
پاسخ:
بله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی