یک کلام وسلام

داغ ترین و پر بیننده ترین مطالب

یک کلام وسلام

داغ ترین و پر بیننده ترین مطالب

آخرین مطالب
نویسندگان
آیا رعد و برق باعث رویش هاگ های قارچ ها می شود؟


  اول از همه باید تذکر دهیم که قارچ ها گیاه نیستند. آنها حتی خویشاوند نزدیک گیاهان هم نیستند و هیچ کدام از ویژگی های گیاهان (پلاستید، فتوسنتز، دیواره سلولزی...) در قارچ ها دیده نمی شود. بنابراین نمی توان به هیچ وجه قارچ ها را فرمانرو گیاهان رده بندی کرد؛ بلکه قارچ ها خودشان یک فرمانرو جدا هستند.
 

جالبتر از همه اینکه قارچ ها خویشاوندی نزدیک تری با جانوران دارند. در واقع سلولهای جانوران و قارچها شباهتهای غیرقابل انکاری با یکدیگر دارند که نشان می دهد نخستین نیاکان جانوران (که موجوداتی تک سلولی و آبزی بودند) از پسرعموهای نزدیک نیاکان قارچ ها بوده اند.


و اما تأثیر رعد و برق بر رشد قارچها. این موضوع هرچند یک افسانه عامیانه است و ما همیشه گفته ایم باید به افسانه های عامیانه با نگاهی منتقدانه نگاه کنیم؛ اما احتیاط در پذیرفتن این گونه افسانه ها همیشه به معنای اشتباه بودن آنها نیست. روش علمی این است که چنین موضوعاتی که پیش از بررسی می توان آنها را به مثابه یک فرضیه قلمداد کرد.

با رعایت شرایط استنتاج علمی بررسی شوند و در صورتی که بررسی های علمی در راستای تأیید این فرضیات بودند، آنها را به عنوان نظریه (یعنی موضوعی که بررسی های کنونی علمی نشان می دهد احتمالا حقیقت دارد) مطرح می کنیم.

باید توجه کرد که نتایج بررسیهای علمی را هم باید از راههای مورد اطمینان و سختگیرانه منتشرکرد؛ وگرنه نتایج آزمایشهایی که مثل افسانه های عامیانه دهن به دهن نقل شود، ارزش و اعتباری ندارد.

مهمترین راه مورد اطمینان هم انتشار مقالات علمی در نشریات تخصصی؛ آن هم با داوری های سختگیرانه برای پرهیز از انتشار ادعاهای بررسی نشده یا نتایج همراه با بی دقتی است. در مرحله بعد اخبار علمی (که توسط روزنامه نگاران حرفه ای علم تهیه می شود) که مستقیما با ارجاع به مقالات تخصصی دانشمندان منتشر می شوند می تواند راهی برای انتشار نسبتا خالی از اشکال این نتایج برای اغلب مردمی باشد که وقت و حوصله مطالعه مقالات فنی را ندارند.




درباره رابطه میان قارچ و رعد و برق هم خوشبختانه این بررسی صورت گرفته و نشان داده بارندگی شدید و رعد و برق باعث رویش هاگ های قارچ هایی می شود که منتظر چنین فرصتی بودند.

پتانسیل الکتریکی فوق العاده زیادی که بر اثر رعد و برق برای مدت کوتاهی در خاک ایجاد می شود (چیزی حدود 100-50 هزار ولت طی مدت ده میلیونیم ثانیه) می تواند تا 80 درصد باعث افزایش تعداد قارچهای رشد کرده شود.

دلیل این واکنش قارچها به رعد و برق مشخص نیست؛ اما یک فرضیه دراین باره مطرح شده که می گوید این افزایش رشد، یک واکنش به خطر است تا در برابر قارچهایی که ممکن است بر اثر رعد و برق سوخته باشند، قارچهای جدید بیشتری رشد کنند. به علاوه رعد و برق باعث تبدیل نیتروژن جو (که برای ساخت پروتئین ضروری است ولی امکان جذب آن برای اغلب جانداران وجود ندارد) به مولکولهای قابل جذب توسط قارچها می شود.

  • احمد

نظرات  (۳)

  • "نســــــیم عاشـــورا"
  • از یکی پرسیدن عشق چند حرفه گفت چهار حرف
    همه بهش خندیدن
    گفت چرا میخندین حسین مگه چند حرفه.
    پاسخ:
    عالی بود دمت گرم.
    عشق فراموش کردن نیست بلکه بخشیدن است.

    عشق گوش کردن نیست بلکه درک کردن است.

    عشق دیدن نیست بلکه احساس کردن است.

    عشق جا زدن و کنار کشیدن نیست بلکه صبر کردن و ادامه دادن است.
    عشق یعنی اینکه وقتی یه اس ام اس ازش میاد حتی قبل اینکه بدوونی چی نوشته لبخند میاد روی لبت،

    همینکه یه لحظه بهت فک میکرده واست اندازه یه دنیا می ارزه
    پاسخ:
    اینو خوب اومدی.

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    تجدید کد امنیتی